Veelgestelde vragen over de jaarlijkse huuraanpassing 2025
1. Waarom is een huuraanpassing nodig?
De jaarlijkse huurverhoging is nodig om:
- Woningen te onderhouden en te verbeteren.
- Woningen te verduurzamen.
- Nieuwe woningen te bouwen voor toekomstige huurders.
Door inflatie stijgen de kosten voor onderhoud en nieuwbouw. De huurinkomsten gebruiken we om onze woningen comfortabel, duurzaam en toekomstbestendig te houden.
2. Wat is het percentage van de huurverhoging in 2025?
De huurverhoging voor sociale huurwoningen is in 2025 4,7%. Dit is lager dan het wettelijk maximum van 5%.
3. Is de huurverhoging inkomensafhankelijk?
Nee, de huurverhoging in 2025 is niet afhankelijk van uw inkomen. Krijgt u hierdoor financiële problemen? Neem dan contact met ons op, dan zoeken we samen een passende oplossing.
4. Wanneer krijg ik bericht over de huurverhoging?
U ontvangt vóór 1 mei een brief of e-mail met informatie over:
- De nieuwe huurprijs.
- Het percentage en bedrag van de verhoging.
5. Wanneer gaat de huurverhoging in?
De jaarlijkse huurverhoging gaat in op 1 juli. U wordt hier minimaal twee maanden van tevoren over geïnformeerd.
6. Waarom is het percentage dit jaar hoger dan voorgaande jaren?
Vanwege de inflatie zijn onze kosten flink gestegen. Denk aan:
- Bouw- en onderhoudskosten.
- Kosten voor verduurzaming en nieuwbouw.
- We willen blijven investeren in uw wooncomfort en de beschikbaarheid van sociale huurwoningen.
7. Waarom stijgt de huur terwijl alles al duurder wordt?
We begrijpen dat stijgende kosten lastig zijn. Toch is deze verhoging nodig om:
- Uw woning goed te onderhouden.
- Energiezuinige maatregelen te treffen.
- Nieuwe woningen te realiseren in onze regio.
8. Wat als mijn woning nog niet is verbeterd?
We werken volgens een meerjarenplanning. Ons doel is om vóór 2030 alle E-, F- en G-labels te verbeteren naar A of B. Zodra uw woning aan de beurt is, ontvangt u hierover bericht.
9. Wat als mijn woning wordt gesloopt?
U krijgt géén huurverhoging als u een officiële sloopaanzegging heeft ontvangen. Heeft u die nog niet gehad, dan geldt de huurverhoging wel.
10. Waarom krijg ik een huurverhoging na woningverbetering?
Als we uw woning verbeteren, zoals bij het plaatsen van zonnepanelen, kan dat leiden tot een hogere huur. U wordt hier altijd vooraf over geïnformeerd. Vaak bespaart u ook op energiekosten.
11. Wat als ik het niet eens ben met de huurverhoging?
U kunt tot 1 juli bezwaar maken met het formulier ‘Bezwaarschrift jaarlijkse huurverhoging’ van de Huurcommissie. Mogelijke redenen voor bezwaar zijn:
- Fouten in het voorstel.
- Huur boven de maximale huurprijsgrens.
- Huurverhoging boven het wettelijke maximum.
- Lopende procedure wegens onderhoudsgebreken.
Stuur uw bezwaar naar Postbus 110, 9640 AC Veendam of mail naar info@acantus.nl.
12. Wat als de huurverhoging verkeerd is doorgegeven aan de Belastingdienst?
De Belastingdienst verwerkt de wijziging in twee stappen:
1. Beëindiging oude huur per 30 juni (zichtbaar in Mijn Toeslagen in mei/juni).
2. Ingang nieuwe huur per 1 juli (zichtbaar eind juni/juli).
Wacht dit af. Kloppen de bedragen niet? Neem contact op via het contactformulier of bel 0900 - 8400.
13. Wat betekent de huurverhoging voor mijn huurtoeslag?
Ontvangt u al huurtoeslag? Dan verandert er meestal niets.
Nieuwe huur boven de huurtoeslaggrens? U behoudt recht op toeslag als u deze al had.
Nog geen toeslag en huur is te hoog? Dan kunt u geen toeslag krijgen, ook niet bij lager inkomen.
Wijzig uw huur zelf in de App Toeslagen of wacht tot wij dit doorgeven.
14. Mag ik in mijn woning blijven wonen als mijn inkomen is gestegen?
Ja, een hoger inkomen heeft geen gevolgen voor uw huidige woonsituatie. U mag gewoon blijven wonen.